Утре е Въртоглав четвъртък, така че не се работи, защото човек получава световъртеж, а петък е най-лошият и опасен ден

вход през zajenata.bg
За Жената
Събития
Утре е Въртоглав четвъртък, така че не се работи, защото човек получава световъртеж, а петък е най-лошият и опасен ден
276836
Утре е Въртоглав четвъртък, така че не се работи, защото човек получава световъртеж, а петък е най-лошият и опасен ден

Първият ден на тази седмица се нарича Чисти понеделник , Пъси понеделник , Куковден или Кукеровден . Той е и първи ден на поста, в който се тримири (не се яде нищо, не се пие вода).

Стопанките не трябва да работят, за да не предизвикат полудяване в семейството или бяс по животните.

За да се предпазят от заболяване, кучетата трябва в този понеделник да ги люлеят (или бесят): връзват ги през плешките, усукват въжето и ги въртят. Другаде връзват тенекии на опашките им и ги замерват и гонят из селото.

 

Важен обичай в първия ден на Тодоровата седмица е и шествието накукерите (затова се и нарича Куковден). Мъжете се маскират в овчи кожи, дървени оръжия и най- различни звънци (хлопци, чанове).

 

В дружината задължително присъстват и двама мъже; единият – облечен в женски дрехи и с огромен корем (бабата), а другият – в мъжки, но дрипави дрехи (старецът). Тяхната роля в шествието е да симулират полов акт. Дружината се ръководи от цар, който подобно царя на лозите поема част от разноските и угощението.

 

От сутринта кукерите обикалят из селото, спират хората, плашат ги и им искат пари. Следобеда обикалят по къщите, играейки и вдигайки всевъзможен шум със звънците. След това на площада изкарват колесар, на който е покачен техният цар. Там извършват ритуално изораване и пръскат върху земята семе. Следва боричкане, шеги, при които царят удря когото стигне. В село Церово, пазарджишко, кукерите биват наричани дервиши.

 

Понеделникът завършва с трапеза=угощение в дома на царя, където всички е необходимо да се напият.

 

Вторият ден от Тодоровата седмица се нарича Черен вторник (Чрн, Усовски вторник). Не се работи, защото всяка работа, започната в този ден, ще се провали. Вярва се, че Черен вторник е предводител, началник на всички вторници в годината. Който се е родил в този ден, е без късмет.

 

Някъде наричат деня Сух вторник, понеже от него започва сушата.

За предпазване от болестта и от сушата на този ден стопанките месят питка, прекаждат я и раздават по съседите.

 

Третият ден е Луда сряда (или Черна сряда, куца, крива) и е един от най-лошите дни през годината. Наречена е така, защото според народните представи това е денят на лудостта. В някои краища вярват, че тя се предизвиква, ако на този ден човек работи каквото и да е.

 

На полуделите им се бае, поливат ги с билки и им дават да пият отвари.
Четвърти ден е Въртоглав четвъртък (или Въртоломей, Въртолей, Зимен Въртоломей). На този ден също така не се работи, тъй като човек получава световъртеж и става зашеметен. Болестта произхожда от някакъв лош дух и влиза в главата. Прихваща също и добитъка и от нея той може да умре.

 

За да умилостивят тази болест, домакините месят питки, наречени някъдемравоучени пити, които раздават. Ядат ги на бунището, а трохите се събират само на едно определено място; вярва се, че така всяка къща ще се предпази от нашествие на мравки.

 

Най-лошият и опасен ден в седмицата е Черен петък (куц, глух, луд или сух петък). Смята се, че е предводител на дванадесет лоши петъци в годината. Не се работи, за да се предпази човек от болести, а реколтата – от гръм, градушка и суша.

Тодоровден (Тудурица, Лудото Тодорче, Конски Великден, Конски празник) е винаги в съботата след Сирница и с него завършва Тодоровата седмица.

 

Празнува се в чест на конете, за да са здрави и да дават добър приплод. Според народните представи на този ден св. Тодор забивал копието (маждрака) си в земята, връзвал за него коня и отивал при Бога, за да моли за лято. Сутринта стопанките месят две погачи: св. Петка и св. Тудур;прекаждат ги, прекаждат също вино и ги раздават по къщите.

 

Хлябът (колач), наречен на св. Тодор, е начупен предварително на парчета и когато дават от него, стопанките процвилват като кобили и ритат. От този хляб се слага и в зоба на конете, за да са здрави и плодовити. Когато получат от питата и виното, съседите и близките благославят конете.

 

Някъде (Пиринския край) според обичая ергените извеждат конете на водопой по първи петли. После ги хранят с хляб и сол, кичат ги с мъниста, здравец и кукуряк и три пъти обикалят църквата, гробището или мегдана.

 

По-късно сутринта всички излизат извън селото, на равно място и там ергените се надбягват с конете си (кушия). Спечелилият кушията кон се окичва с венци, всички го съпровождат до дома му, а там го посреща мома с бяло котле, пълно с прясна вода и малко вино, и му дава да пие от него.

 

Вечерта в дома на победителя-ерген се събират всички, черпят се и играят хоро. Докато момците се подготвят за състезанието, момите задължително измиват косите си за пръв път, като слагат във водата пъпки от дряновиците-сурвачки, стъбла от къпина или билки. На Зимния Тодоровден някъде подстригват за първи път и косите на момченцата. Вярва се, че по този начин измитите и подрязани коси ще израстват дълги и гъсти.

На този ден младите булки обличат сватбените си дрехи и отиват тържествено в черквата за първо причастие, носейки обредни хлябове (кисела погача, кравай). Нареждат се в редица, покланят се на свекървите си и изпълняват песен за св. Тодор.

 

Обичаят завършва с общо хоро на булките, което често изпълняват боси. В някои краища свекървите ритат булките, за да родят жребчета.Месят се и хлебчета с форма на подкова или конче, украсени с орехови ядки, чесън на скилидки (против уроки) и сол. На празничната трапеза, освен питата, се слага леща, картофи, варена царевица и жито, гъби.

 

В някои райони родители, роднини и съседи отиват на гости в домовете на младите булки и носят подаръци.

Ако през Тодоровата седмица прогърми (а някъде – изобщо през февруари), то овцете ще са добри, а годината ще бъде дъждовна, с чести градушки.
Празнуват всички именици. Тодор е божи дар (от гр.).

*

В народните представи цялата Тодорова седмица е период, в който върлуват силите на злото; период опасен, враждебен, неблагоприятен и нечист. Време на нарушена хармония, време на хаоса, през което задължително се преминава, за да се смени зимата с пролет.

 

Оттук редицата забрани и обредно-магически действия, които трябва да предпазят човека и животните от вредоносните сили: забраната за работа (домашна или полска), половото табу и т. н. Защитен характер имат обичаите, свързани с бесенето на кучетата, захранването на конете с обреден хляб, запойването им и благословиите, които се изричат в тяхна чест.

 

По същество това са изоформи на катартичната и вербалната магия и отразяват анимистичните представи на човека за болестите, сушата и необходимото жертвоприношение, целящо омилостивяването им. Вярванията и свързаната с тях обредност вероятно имат много древен произход и като че ли се скачват с култовите практики в чест на Дионис, който носел лудостта.

 

По формата и съдържанието си кукерските шествия на Куковден също имат смислова връзка с празниците на Дионис: имитираният полов акт (зачеването, бременността и раждането на старицата); присъствието на цар, който се вози на колесар и ритуално оре и сее (т. е. опложда) земята; оргиастичните елементи – напиванията на трапезата и т. н.

В движението си през времето травестиите, както и представяните от кукерите мимове твърде много се доближават до смеховите култове: самото зрелище, което представят, волността на действията и осмиванията. Този процес вероятно произтича от общата десакрализация на митовете и тяхното игрово разиграване, т. е. обреда. Във връзка с народната смехова култура е и изразът на куково лято – за нещо, което няма да стане.

 

От друга страна, кукерските маскарадни игри имат и социализиращ характер: за да докажат зрелостта си мъжете кукери трябва да прогонят силите на хтоноса (чрез звъна на хлопците, т. е., чрез апотропейна магия). Едновременно с това те реализират (ритуално) себе си, оплождайки земята и показвайки възможностите си за продължаване на рода.

Ако обредността през петте дни на Тодоровата седмица има доста ясно изразен езически характер, то завършващият празник – Тодоровден – е своеобразно смешение на различни културни пластове и венец на паганистични и християнски вярвания, представи и обредност.

 

Главният акцент в тази обредност е следствие на представите за преход от зима към пролет: Тодор е светецът=конник, който затопля земята чрез забиване на копие (семантема на оплождането). Образът му обаче едвойствен: той е и страховитият конник, който идва от долната земя на мъртвите, и посредник между двата свята.

 

Поради тази си същност св. Тодор е закрилник на конете и ездачите, но също и на младите булки (връзката му с мъртвите, влагата, плодородието). Самият светец в представите е неделим от коня – едновременно соларен и хтоничен знак.

 

От тази двузначност, наложила се във вярванията, произтичат и различните ритуали: кушиите, миенето на косите, подстригването. Надбягванията с коне са отгласи от древните посветителни обреди с женитбена насоченост; те по същество са преодоляване на препятствие, а митичният, вълшебен помощник в случая е св. Тодор – повелителят на конете.

 

Задължителен елемент е и миенето на косите: то е вид имитативна магия, с която се цели израстването им като конските опашки. Този обред има и очистителна, апотропейна функция. Успоредяването (конска опашка – коса) вероятно би могло да ни отправи и към езическата, прабългарска традиция. Социалнонормативен, посветителен характер има ипредставянето на младите булки по времето на прехода – според народното схващане светецът е покровител на булките и раждаемостта. Това разбиране произтича от митологичната, хтонична страна в образа на св. Тодор.

 

Обредността през Тодоровата седмица е семантично продължение на Сирнишката обредност, основната й цел е да осигури и съхрани плодородието в периода на преход. Затова в народните представи св. Тодор е културният герой – първотворец, който унищожава хаоса и създава космоса в новия, начеващ аграрен цикъл.

 

Летният двойник на св. Тодор се чества на 8 юли. Тогава обаче в основата на обредността лежи представата за поврат от лято към зима. Двата празника стоят, както ще видим, в два крайни преходни момента на календара.

Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft