Вижте защо и кога е измислен сутиена

вход през zajenata.bg
За Жената
Модни
Вижте защо и кога е измислен сутиена
9895
Източник: 24chasa.bg
Вижте защо и кога е измислен сутиена

Според Бет Мидлър във филма “Плажове” сутиенът е изобретен, “за да прави малките гърди големи и да поддържа големите високо”. Жените са прибягвали до разни начини, за да правят бюста си по-съблазнителен от столетия насам.

Първият прототип на модерния сутиен е сътворен през 1859 г.

в Ню Йорк от Хенри Лешър. Този прародител на съблазнителното бельо обаче имал големи дефекти в концепцията, които го правели твърде неудобен. През юни 1889 г. Ермини Кадол представя на Световното изложение в Париж корсет, срязан на две под гърдите, който е по-удобен. Той е пуснатпо магазините във Франция, но не става известен.

През март 1893 г. в САЩ Мари Тюсек депозира патент, наречен “поддръжка на бюста”, съставен от “джоб” за всяка гърда и система от презрамки, свързани с безопасни игли. Той също е търговски провал.

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева - вече и с SMS

Успехът идва едва в началото на XX в. Но през последното столетие модата на сутиените претърпява редица възходи и падения.

1914 г.

След като ѝ писва от стегнатите корсети под роклите, феминистката от Ню Йорк Мери Фелпс Джейкъб патентова дизайна на класическия днес сутиен. “Става дума за две шалчета, съединени с панделка”, казва съвременната специалистка по дамско бельо Никол Уилис. Малко по-късно Джейкъб продава патента си на “Уорнър брадърс корсет ко” за 1500 долара, днешни около 26 000.

1934 г.

Раменете са напълно свободни с изобретяването на сутиена без презрамки. Две години по-късно “Уорнър” измисля системата за размера на бельото, в която се използват букви от A до D. Тази стандартизация е огромно улеснение за търговците и клиентките. През 2011 г. в някои държави мерките вече са се увеличили до чашки с размер L

1940 г.

Подчертаването на гърдите става наистина важно благодарение на Фредерик Мелинджър от фирмата “Фредерик от Холивуд”, който създава първия сутиен с повдигащ ефект. Впрочем с неговото име се свързва и създаването на прашката.

1941 г.

Ексцентричният богаташ и филмов продуцент Хауърд Хюз (прототип на главния герой в “Авиаторът”) използва авиотехнологиите, за да разработи сутиен с много заострени напред чашки за тогавашния секссимвол на Холивуд Джейн Ръсел в режисирания от самия него филм “Извън закона”. По-късно Ръсел разкрива, че сутиенът бил толкова неудобен, че тя отказала да го носи. Независимо от това през следващото десетилетие сексбомби като Джейн Мансфийлд се влюбват в този странен силует. “По това време Холивуд наистина започва да популяризира определени модни тенденции. А жените полудяват по бански костюми именно с такива горнища”, казва Джин Лусиани, авторка на книга за сутиена.

1949 г.

“Мейденформ” пуска прочутата си рекламна кампания “Мечтаех си да съм...”. Тя включва десетки плакати с красиви жени, които влизат в романтични образи от историята, романите, филмите, или изобразяват реални житейски ситуации.

1960 г.

Джанет Лейт събира погледите на зрителите, когато се появява само по сутиен и бикини във филма “Психо” на Хичкок. Две години по-късно модерните технологии навлизат в бельото, когато “Дюпон” въвежда ликрата. “Това е едно от най-революционните нововъведения. Производителите вече са способни да правят чашки, които запазват формата си дори след много пранета”, казва Лусиани.

1968 г.

Представителки на Партията за освобождаване на жените в САЩ размахват сутиени в знак на протест срещу провеждането на конкурса “Мис Америка” в Атлантик Сити. Освен че махат сутиените, те слизат от високите токчета и изтриват грима си. Медиите наричат събитието “горенето на сутиените”, като създават продължил няколко години мит. Всъщност при този протест никога не е било изгаряно дамско бельо.

1977 г.

Трио жени от Върмонт измисля спортния сутиен Jogbra. Колкото и невероятно да звучи, за прототипа са използвани части от мъжки слипове. 22 г. по-късно това изобретение преживява истински триумф, когато футболистката Бранди Частейн сваля фланелката си и остава по спортния си сутиен след победата в световната купа по футбол за жени.

1987 г.

Десетилетие след като Джейн Ръсел започва да залита по сутиените “Плейтекс”, компанията става първата, която показва жена по сутиен в реклама.

1990 г.

Френският дизайнер Жан-Пол Готие издига на нови висини сутиена със заострени чашки чрез култовото боди с конуси за турнето на Мадона “Руса амбиция”.

1994 г.

Макар сутиенът “Уондърбра” да е комерсиализиран още през 1935 г., той се завръща с шум и трясък чрез образа на невероятната Ева Херцигова, която го рекламира и приковава световното внимание. “По данни на компанията на всеки 15 секунди се е продавал по един”, казва Лусиани.

2001 г.

Сутиенът набира нови позиции, след като Ей Би Си излъчва шоуто на “Виктория сикрет”, в което за първи път на подиума се появяват супермоделите Жизел Бюндхен, Хайди Клум, Тайра Бенкс и Моли Симс.

2010 г.

Кейти Пери разгневява Америка с видеото си California Girls, в което чашките на сутиена ѝ бълват сметана.

2014 г.

Технологиите на бельото придобиват футуристични измерения. Появяват се “умни” сутиени, които регистрират биопоказателите при спортуване. Въпреки всички странни приумици обаче статистиката на магазините в Ню Йорк показва, че най-добрите продажби са на класическите сутиени в черно.

Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft