Все повече хора забелязват разминаване между данните за трудовия им стаж, отразени в системата на Националния осигурителен институт (НОИ), и записите в трудовата им книжка. Често става дума за липсващи месеци с осигуровки, особено през периода от края на 90-те и началото на 2000-те години, когато се въвеждаше електронното отчитане.
„Виждам, че стажът ми след 1997 г.
Според коментари на други осигурени лица, това не е единичен случай. „И при мен стажът беше по-малко в системата на НОИ. След справка ми обясниха, че щом периодът е вписан и заверен в трудовата книжка, няма нужда от допълнителни доказателства. Те са наясно, че в първите години е имало пропуски при въвеждането на данните“, споделя друг гражданин.
При липсващи месеци от осигурителния стаж експерти съветват да се изиска удостоверение УП-2 от съответния работодател или архива, в случай че фирмата вече не съществува.
Промяна в удостоверяването на стажа
От 1 юни 2025 г. влезе в сила съществена реформа – хартиените трудови книжки се заменят с електронни трудови записи, които се съхраняват в Регистъра на заетостта към Националната агенция за приходите (НАП).
Занапред цялата информация за трудовите правоотношения ще се въвежда и поддържа единствено в електронна форма.
Въпреки това трудовите книжки, издадени и водени преди тази дата, остават валидни и имат силата на официален документ за доказване на осигурителния стаж.
Какво препоръчва НОИ
От НОИ съветват всички работници и служители да пазят своите трудови книжки до окончателното им пенсиониране. Те ще продължат да служат като доказателство за вписаните в тях периоди, особено при пропуски в електронните данни.
До 1 юни 2026 г. работодателите са задължени да оформят и заверят книжките на своите служители – като впишат с цифри и думи точната продължителност на стажа, положен в съответната фирма, и след това да върнат документа на работника.