Когато в небето имаше две луни: къде е отишъл вторият спътник на Земята?

Няма човек, който да не знае, че Луната е единственият естествен спътник на Земята, а с просто око можем да видим как тя "расте" или "намалява". По-емоционалните от нас пък я смятат за основен символ на мистериозната романтика. Но всъщност спътникът на Земята крие толкова много мистерии, че сме сигурни, че можем да ви изненадаме, ако ги разкрием за вса.

Ако вярвате на древните легенди, тогава преди около 5-6 хиляди години нашите предци са наблюдавали не една, а две луни на нощното небе. Неволно всеки заинтересован си задава въпроса: къде, защо и как е „пропаднала“ втората Луна? И най-важното, как вторият спътник би могъл да бъде повлияе на Земята (и евентуално да ни бъде полезен)?

Казват, че причината за бедствието е изместване на земната ос с 30 градуса, което е довело до наводняване на големи площи земя и тектонични промени. Дали е възможно втората Луна просто да се е разпаднала на малки парчета? Отговорът на този въпрос се крие в Аржентина. Още от времето на древните индианци се носят легенди за огромен метеорит, паднал в техните земи.

Наистина, през 1576 г.

испанският изследовател Ерман Мексико де Миравал открива огромна желязна маса в блатистите равнини на Гран Чако, разположен на 800 километра северно от Санта Фе. Два века по-късно неговите последователи установяват, че блокът тежи около 15 тона и отчупването дори на малка частица от него е непосилна задача.

Излиза, че ако втората Луна е изчезнала, то тя по-скоро е "паднала рязко", а не се е разрушила. По-късно, в различни години, бяха открити други метеорити в район, обхващащ няколкостотин километра. Някои от тях са закупени от частни английски колекционери, а някои дори са транспортирани до развити градове за по-нататъшни изследвания и установяване на извънземния произход на телата.

Учените стигнаха до извода, че Луна 2 е "кацнала" в Аржентина преди хиляди години едва през 1961 г., когато американският професор в Колумбийския университет У. Касиди се зае с тази задача. Той откри мистична подробност: ширината на разрушаване на земната кора по време на падането на този обект е 17 000 метра, което е 10 пъти повече от обичайното!

Това откритие позволи на учените да предположат, че Луна 2 постепенно се е приближавала до Земята под въздействието на гравитацията, докато е достигнала така наречената „граница на Рош“ и се е разпаднала. Тези отломки остават в околоземната орбита известно време, преди да навлязат в атмосферата и да започнат да падат на земната повърхност.

Приблизителната дата на бедствието е преди 5800 години. Надяваме се това да не се случи с главния спътник на Земята!