Вижте мъжът, който спечели милиарди от обувки, които не се потят

вход през zajenata.bg
За Жената
Модни
Вижте мъжът, който спечели милиарди от обувки, които не се потят
2637
Източник: 24chasa.bg
Вижте мъжът, който спечели милиарди от обувки, които не се потят

Италианецът Марио Полегато е известен в цяла Европа с обувките, които прави. Семейството му обаче имало други планове за него, когато се родил.

Майка му разказала, че когато бил бебе, баща му намокрил устните му с вино и обявил, че Марио ще ръководи семейната винарна в Североизточна Италия, като порасне. И Марио наистина тръгнал по този път и се присъединил към семейната фирма, занимаваща се с винопроизводство. Но не се задържал там.

Всичко това се случило заради едно пътуване на италианеца в САЩ. След конференция за виното в град Рино, щата Невада, Полегато решава да отиде на екскурзия в пустинята наблизо.

Екипиран е със скъпи спортни обувки. При прехода обаче краката му много се сгорещяват и той се чувства толкова некомфортно, че вади швейцарското ножче и надупчва подметките на обувките си на място. Веднага чувства облекчение и решава, че спортните обувки трябва да се произвеждат по различен начин. След години се оказва, че именно той е човекът, направил революционните обувки. “Исках обувки, които да дишат и в същото време да бъдат водонепромокаеми”, разказва 62-годишният сега Марио Полегато.

Подходящ материал за обувките си намерил в НАСА. Той представлява изкуствена мембрана, която пропуска молекулите на потта навън, но не и тези на водата навътре. Отнело обаче години, докато материята се преработи, така че да може да се интегрира в подметка и да издържа на ходене. “Прекарах три години от живота си в изследвания, за които накрая взех патент. След това го предложих на всички големи компании, занимаващи се с производство на обувки, но никой не повярва в мен”

Полегато обаче бил твърдо убеден, че проектът му ще успее. Идеята била много проста и лесна за обяснение.

Началото било трудно. След като му отказали всички големи фирми, 45-годишният Полегато решил сам да осъществи проекта си. Макар че имал пари от семейното наследство, той взел банков заем и основал своята собствена компания - Geox. 17 години по-късно този бизнес вече го е направил милиардер.

Като начало италианецът наел на работа 5-има млади хора от родното си село Биадене в Монтебелуна. Нито един от тях нямал представа от обувен бизнес и не бил работил каквото и да е преди. Явно Полегато попаднал на качествени хора, тъй като бизнесът постепенно започнал да се разраства. Днес

в компанията работят 30 000 служители, между които са и първите 5-има, наети в селото на собственика. Фирмата разполага с 1300 магазина по целия свят. Макар че първоначално компанията се занимава само с производство на обувки, през последните години разширява дейността си и в производството на дрехи. Geox излиза и на фондовата борса в Милано преди 10 години. 29% от акциите са изкупени веднага. Останалите 71% се държат от Полегато.

Гледайки назад, Марио си спомня, че отначало ръководел обувния си бизнес много бавно, “почти като хоби”, като в същото време продължавал да работи в семейното винопроизводство, за да получава заплата. Смята, че е сбъркал, опитвайки се да продаде патентите си на други фирми, с което изгубил 3 години. Сега сочи за своя грешка, че не е основал обувната си компания по-рано, признава той пред Би Би Си. Направил обаче нещо, което според него било много правилно - още от самото начало кандидатствал за патент за обувките в 100 държави. “Трябва да защитаваш идеите си - казва той. - След 17 години в бизнеса нашият продукт все още е уникален, тъй като успях да го защитя с патент."

Полегато вярва толкова много в това, че компаниите трябва да защитават своите нововъведения, че сега е член на Европейската служба по патентите и помага при обсъждането на номинациите за наградата за европейски изобретател. Освен това милиардерът изнася и лекции за интелектуалната собственост и наистина смята защитата ѝ за своя кауза. “Искам да ви разкажа една история. Преди много години някой от Неапол създал еспресото, а друг пицата, но никой не знае кои са били тези хора. Сега всеки познава американската компания “Старбъкс”, която продава кафе, и американската “Пица хът”, която има хиляди пицарии по света."

Полегато разказва това, защото според него то илюстрира разликата между това да имаш идея и да използваш чужда

Смята, че няма достатъчно подкрепа в Европа и особено в Италия за хората с идеи. “Училищата в Италия не обясняват особено много какво е това изобретение, не го подкрепят. Същият проблем съществува и в регионалната политика. Просто не инвестират в иновациите”, обяснява производителят.

След като се заел с производството на обувки, Марио отстъпил ръководството на винарната на брат си Джанкарло. Въпреки че фирмата му има 700 млн. годишен оборот, Полегато дори и не помисля да се преселва в Милано, който диктува тенденциите в модата и дизайна. Останал да живее в дома от детството в родното си село в Монтебелуна заедно със съпругата си. Тя е неговата младежка любов, женени са от 26 години.

Триетажната фамилна вила е построена през 1622 г.

Днес тя е не само дом на семейството на Марио, но и седалище на фирмата Geox и на винарната на рода му. В имението се правят фотосесиите за реклами на двата продукта, вилата е отворена и за туристи.

Въпреки натрупаното богатство Марио не забравя старите си приятели. Обича да отдъхва с тях в дома си на чаша просеко, което, естествено, се произвежда в семейната винарна. 

Фирмата сменя посоката в кризата, ще работи за дамите

Макар че се развива добре, Geox също изпитва проблеми през последните години заради кризата. През първите 9 месеца на 2013 г. продажбите на компанията са паднали с 11,9%, показва последният ѝ финансов отчет.

От фирмата обясняват трудностите с мерките, взети в еврозоната заради кризата с дълга. Като резултат компанията също се реорганизира, като затваря магазините, които не носят достатъчно печалба, главно в Европа. През 2013 г. са затворени 115 магазина, още 68 ще спрат да работят през тази година.

Но докато Geox затваря магазини в Европа, отваря нови в Азия. Марио вече разработва планове за откриването на 400 нови магазина в Китай.

Полегато има планове и да смени основния фокус на производството на артикули, като се насочи към повече обувки за дамите. В момента жените са свързани с приблизително 68% от продажбите на глобалния обувен пазар, отчитат от фирмата.

“Необходимо е изцяло да се смени посоката. Бихме искали да произвеждаме обувки от градски тип... обувки, които можете да носите по 10 часа на ден”, споделя Марио Полегато пред Би Би Си. 

Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft