Здравни Новини
Притежателите на тази кръвна група най-често хващат COVID-19

Европейски лекари и молекулярни биолози проведоха мащабен генетичен анализ сред почти две хиляди носители на новия коронавирус и откриха мутация, която прави хората с кръвна група "А" по-уязвими на SARS-CoV-2, съобщават световните агенции.

Резултатите от проучването са публикувани в електронната библиотека bioRxiv. "Наши колеги вече откриха доказателства за това, че кръвната група влияе върху вероятността от заразяване с вируса.

Опитите ни потвърждават това и сочат, че първа кръвна група намалява опасността от зараза с новия коронавирус, а втората я увеличава. Това вероятно произтича от факта, че свързаните с нея мутации повишават кръвосъсирването", пишат авторите на изследването.

Още в средата на март тази година китайски лекари забелязаха, че вероятността от заразяване с новия коронавирус зависи не само от възрастта, от наличието на хипертония или диабет, но и от кръвната група. Наблюденията им показаха, че носителите на втора кръвна група (А) попадат в болница с COVID-19 с двадесет на сто по-често от останалите жители на Китай. В същото време носителите на първа кръвна група (0) се заразяват с новия коронавирус тридесет процента порядко. Голям екип европейски лекари и биолози под ръководството на проф.

Андре Франке от университета в Кил, Германия, успя да открие генетичната причина за това. Изследването е наймащабното генетично проучване на 1980 носители на новия коронавирус, лекувани в седем болници в Италия и Испания от тежка форма на COVID-19. Учените проверили влиянието на над осем милиона и петстотин хиляди вариации в структурата на гените на вероятността от развитие и характера на протичането на COVID-19. Оказало се, че на вероятността от заразяване и на начина на протичане на заболяването най-много влияят две мутации, едната от които била в третата хромозома, а другата - в деветата хромозома.

Първата повишава 1,77 пъти вероятността от развитие на тежка форма на COVID-19, а втората увеличава 1,32 пъти вероятността от зараза с новия коронавирус. Първата мутация е в гена 2SLC6A0 , а втората - в тази част от генома, която определя кръвната група. Генът SLC6A20 е пряко свързан с работата на рецепторите ACE2, които коронавирусът използва, за да проникне в клетките. Втората мутация обикновено води до повишено кръвосъсирване, което е характерно на втора кръвна група или "А".

Франке и колегите му подчертават, че откритието им обяснява и защо имунитетът на хората реагира по съвършено различен начин независимо от сходството във възрастта и общото здравословно състояние. Съществуването на такива генетични различия трябва да се отчита и при профилактиката и хоспитализацията на болните, смятат учените.