Здравни Новини
20183
Учени сканираха мозъка на умиращ човек и откриха нещо много любопитно

Изправянето пред смъртта изглежда ужасяващо, но хората, преживели клиническа смърт, обикновено описват преживяването си като момент, в който са се почувствали умиротворени, хармонични и дори спокойни. Учените от години се борят да разгадаят какво се случва с нас в момента на смъртта и изглежда, че най-накрая са близо до разгадаването.

Може да се предположи, че това усещане за умиротворение е начинът на нашия мозък да се примири с факта, че умира. Възможно е обаче в действителност да се случва нещо по-сложно. Група учени от Университета на Вирджиния имат няколко теории за физиологичните промени, които настъпват в мозъка ни, когато клетките умират, пише Glasnews.bg.

Според Брус Грейсън, професор по психиатрия и невроповеденчески науки, изследванията на околосмъртните преживявания се усложняват от факта, че е буквално невъзможно да се изследват в реално време, пише Science Alert. Това означава, че всъщност изследователите са принудени да разчитат на истории, спомени и само в някои случаи на изследвания върху животни, за да разберат как се променя мозъкът след преживяване близо до смъртта и как това може да бъде полезно за бъдещата медицина.

Какво представлява клиничната смърт?

Когато бъдат помолени да опишат своето преживяване близо до смъртта, хората са склонни да си спомнят какво са видели:

• лица на роднини;
  • ярка светлина в края на тунела;
  • усещане за напускане на тялото ви;
  • „реене“ над тялото ви;
  • усещане за засмукване в тунел със светлина в края;
  • духовна среща с по-висше същество, извънземни или изгубени близки.

Изследователите отбелязват, че близките до смъртта преживявания имат две страни на монетата: физическа и психологическа. Физически обикновено се свързва с изключително болезнени усещания, като нараняване на главата, сърдечен удар или спиране на дишането. Но психологически, мозъкът, напротив, е склонен да изключи усещането за болка, поне паметта за нея. Ето защо оцелелите от клинична смърт рядко говорят за чувствата си на болка.

Много от тези явления не могат да бъдат обяснени от науката, но през 2022 г. се случи нещо удивително - учените получиха скенер на мозъка на умиращ човек, който хвърли светлина върху някои от събитията, които ни се случват в момента на смъртта и за които не знаехме нищо.

Сканиране на мозъка на умиращ човек

През 2016 г.

87-годишен пациент беше включен към електроенцефалограма (ЕЕГ), когато неочаквано получи сърдечен удар и почина. ЕЕГ измерва електрическите сигнали, които мозъкът произвежда, което може да помогне при диагностицирането и изследването на определени неврологични състояния, като гърчове или загуба на паметта.

След това изследователите наблюдавали пациента, за да изследват поредица от скорошни припадъци, след което сърцето на пациента внезапно спряло и в ръцете на учените били безценни данни. Изследователите установяват, че сърдечният удар е предшестван от 15-секунден период на високочестотни мозъчни вълни (гама вълни), за които се смята, че играят роля в създаването и извличането на спомени.

Според съавтора на изследването д-р Джамал Земмар е изключително трудно да се правят изявления само на базата на един случай, но може да се твърди, че учените разполагат с доказателства за сигнали непосредствено преди смъртта и непосредствено след спиране на сърцето, подобни на тези, които се случват при здрави хора по време на периоди на сънуване, спомняне или медитация.

Грейсън каза, че данните могат да помогнат да се обясни защо хората след клинична смърт често съобщават, че виждат лицата на близки.

Какво причинява клиничната смърт на мозъка

В своето проучване изследователите сканираха и ЕЕГ на хора, които се опитваха да си спомнят своите преживявания близо до смъртта. Тези наблюдения също дават на изследователите много улики. Например, изследователите са установили, че в този момент човешкият мозък "показва повишена активност" в няколко части едновременно - тези, свързани с паметта, зрението, слуха и емоциите.

Според доктора от Националния университет Луис Дейвид Сан Филипо се смята, че темпоралният лоб е свързан с преживявания извън тялото и спомени близо до смъртта. Това, според учения, е накарало някои изследователи да вярват, че преживяванията, близки до смъртта, всъщност са само биологични и химични реакции на мозъчно умиране.

Учените също така проведоха експеримент върху плъхове, който показа, че близките до смъртта „позитивни“ преживявания могат да бъдат свързани с освобождаването на серотонин в мозъка – по този начин, според учените, мозъкът ни може да подготви тялото за смърт, давайки ни усещане за еуфория и облекчаване на болката.

Някои изследователи, включително Сан Филипо, вярват, че преживяванията близо до смъртта са по същество толкова биологични, колкото и духовни. Учените отбелязват, че независимо от възрастта и културата, оцелелите от клинична смърт разказват по същество една и съща история, с малки разлики в зависимост от културните и духовни вярвания. Това, според учените, може да означава, че това преживяване се случва извън нашия мозък.

Клинично изследване на смъртта

Изследователите отбелязват, че изследването на преживяванията близо до смъртта е изключително сложно и затова е трудно да се предвиди как може да се развие в бъдеще. Изследователите обаче смятат, че разбирането на тези процеси може да помогне за разработването на нови начини за лечение на неизлечимо болни хора, както и да помогне на техните близки.

Учените вярват, че като разберат какво причинява този мир и еуфория преди смъртта на хората, изследователите биха могли да използват това, за да разработят мощна терапия за хора, които са в смут. В допълнение, това ще направи смъртта по-малко „мистериозна“ и следователно по-малко „ужасяваща“.