Пътуване и екскурзии
Какво се крие под древния лед на Антарктида - 10 шокиращи находки (СНИМКИ)

Антарктика . Южен полюс. Ледовете. За това място се носят не по-малко легенди, отколкото за потъналата Атлантида. Какво се крие във вечните ледове , над които цели нации нямат власт? Ето най-шокиращите находки:

Водопад в кървав цвят

Всъщност, разбира се, там няма кръв - всичко се дължи на специалните микроорганизми, които оцветяват водата. Този водопад е открит за първи път от австралийския географ Грифит Тейлър през 1911 г. Той веднага предположи, че това са или водорасли, или бактерии - и спря опитите за мистично тълкуване на тази находка. Но още сто години учените не можеха да определят какво точно оцветява водопада в кървав цвят - докато не откриха подледниково езеро, което захранва потока. Повече за това в следващия параграф.

Огромно ледено езеро

Ако учените вече са срещали езера в скалите, то езерото под лед е нещо ново за науката. А в Антарктида размерът му е наистина впечатляващ: 16 хиляди квадратни километра! В него живеят микроорганизми, оцветявайки водата в кървав цвят: те възстановяват разтворените във вода сулфати до сулфити (и се хранят с тях) - това е цялата "тайна" на ужасния нюанс.

езеро под ледовете

Shutterstock/Fotodom.ru

Метеорит от Марс

Какво мислиш, Илон Мъск? Този метеорит се нарича съкровището на Антарктида. Откриват го през 1984 г. – „благодаря“ за това откритие човечеството трябва да каже на учения Алън Хилс. И го прави, кръщавайки камъка Allan Hills 84001.

Интересен факт: на повърхността на метеорита са открити микроскопични структури, които може да са били бактерии преди хиляди години. С други думи, живи организми от друга планета!

Изгоряла гора

Ледниковият период, подобно на теорията за обръщането на полюсите, не е мит. Поне учените знаят със сигурност: някога на Антарктида са растели зелени гори, вкаменени и до днес. Всички изследвания показват, че някога може да е възникнал гигантски пожар. Но какво го е причинило? Падането на метеорита, за което писахме по-горе, или вулканична дейност? Иска ни се да вярваме, че рано или късно ще разберем.

Подледникови вулкани

В Антарктида има дори вулкани! Вулканичният хребет на замръзналия континент има 91 кратера, но сега те могат да бъдат открити само с помощта на специално оборудване. Имайте предвид обаче, че тези спящи гиганти може да се събудят и никой не знае какви климатични промени да очакваме след тяхната дейност.

вулкани Антарктида

Спенсър Уолън / Алами

Странни черепи

Удължени и деформирани овални черепи, намерени в Антарктида, изглеждат страховито. Какво е това - извънземно нашествие или нов вид хомо сапиенс? Проучванията показват, че всичко е свързано с генетична деформация. Тази локална аномалия все още повдига въпроси - няма друго такова място на земното кълбо.

Пирамида

Не толкова отдавна феновете на теориите на конспирацията се зарадваха: откриха в Антарктида ... пирамиди, да, да, много подобни на египетските. Радостта им обаче беше преждевременна. Очевидно пирамидалната формация, открита на южния полюс, е единична и принадлежи към част от планинската верига Винсън. Факт е, че скоростта на вятъра на този континент може да достигне 300 км / ч (!) - въздушните течения, според учените, смилат скалите и им придават такива форми.

Живот

Невъзможното е възможно, природата го доказва. И така, под леда (под шапка на вечна замръзналост от 900 метра!) беше открит живот! Точно на тази дълбочина камерата заснема камък, върху който се размножават живи организми: няколко вида гъби и безгръбначни животни, хидроиди. Кой знае какви други организми живеят в този лед? Проучването продължава.

живот под леда

Свен Бахстрьом / Алами

Скелети на динозаври

През деветдесетте години на миналия век изследователите откриха странни скелети в този пустинен лед. Разбира се, след като научихме, че Антарктида някога е била зелена, не трябва да се изненадваме от присъствието на динозаври. Те са живели там преди повече от 200 милиона години.

Заледен самолет

Това е модерна находка и много тъжна. На 11 септември 2013 г. самолет с трима канадци на борда изчезна безследно. Останките бяха открити наскоро - в Антарктида, на склона на планината Елизабет. Какво се е случило с него и защо не могат да го намерят цели 10 години, остава загадка.