Българин откри уникална планета - Мега-Земя, която промени представите на учените

Източник: manager.bg

Българският астроном Димитър Съселов откри скалиста планета от нов тип, която се намира извън Слънчевата система и тежи над 17 пъти повече от Земята. Диаметърът й обаче е само два пъти по-голям.

Съселов и екипът му от Харвард, където българинът е директор на проекта „Произход на живота”, нарекоха новооткритото космическо тяло „ Мега-Земя ”, пише CBC.

Мегаземята се върти около древна звезда, наречена Кеплер-10, която се намира на 560 светлинни години от нас в съзвездието Дракон.

Откритието бе обявено на прием на Американското астрономическо общество в Бостън. То е изненадващо за учените, тъй като досега се смяташе планетите с подобен размер са само газови гиганти, а не съставени от скалисто вещество подобно на Земята или Марс.

Астрономите все още не разбират как се е формирала странната планета, която те нарекоха Кеплер-10с. Диаметърът й е 29 000 км – 2,3 пъти повече от земния.

„Мега-Земята представлява голямо количество твърда материя, концентрирана на едно място без никакъв газ”, заяви Съселов на пресконференция. „Това е проблем, тъй като разбирането ни за това как се формират планетите включва презумпцията, че твърдата материя се събира в среда, където близо 99 на сто от общата маса е съставена от водород и хелий.”

По-дребните твърди планети като Земята и Марс, които според учените са се образували от остатъчни космически материали, се формират за по-късо време. Когато инкубационният период е по-продължителен, едрите планети набират много газ в процеса – или така поне си мислеха учените, докато новото откритие не ги опроверга.

Съселов е категоричен, че откриването на сходен тип планета дава нова надежда за намирането на извънземен живот.

„Доколкото ни е известно – а ние знаем много малко за произхода на живота – смятаме, че животът се формира от геохимични процеси именно на скалисти планети”, обясни уважаваният в световен мащаб български астроном.

Димитър Съселов е роден в София. Син е на архитекта Димитър Съселов и внук на автора на исторически студии за прабългарите, Димитър Съсълов.

Завършва прогимназия в Несебър и ГПАЕ "Гео Милев" в Бургас. Следва във Физическия факултет на Софийски университет.

Още като студент, през 1980 г., негово изследване по астрономия е публикувано в международно научно издание, което става повод да получи покана от Световната астрономическа асоциация за специализация в университета в Торонто, Канада. Съселов емигрира едва след началото на реформите в България, но и преди това работи за научната си степен в Торонто, успоредно със защитената през 1988 г. кандидатска дисертация по физика.

През 1998 г. е поканен за професор в „Харвард“, където между 1999 г. и 2003 г. е главен лектор в Департамента по астрономия. Понастоящем е директор на Харвард-Смитсониън Център по астрофизика и на новия мултидисциплинарен център Origins of Life Initiative, който събира учени от различни области за изследване на живота в контекста на вселената.