Здравни Новини
Учени от БАН откриха защо има и тежки случаи на COVID-19

Защо в много случаи може дори да не разберем, че сме заразени от новия коронавирус SARS-CoV-2 и да изкараме инфекция без никакви или почти никакви симптоми, а в други, по-малко на брой случаи, болестта COVID-19 се превръща в нещо страшно?

Може би БАН ще намери отговор на въпроса. БНР съобщава, че екип от Института по биология и имунология на размножаването на БАН е намерил връзка между свръхреакция на комплекс от молекули, който проучва от над 10 години, и тежкото протичане на COVID-19.

Става дума за белтъчен комплекс, наречен инфламазома, който освен в имунната система, се активира и в клетки в дихателните пътища, както и в клетки, изграждащи кръвоносните съдове, обясни проф. д-р Сорен Хайрабедян от екипа.

Нашите учени са започнали изследването на белтъчния комплекс, за да установят как се получава стерилитет при мъжа по имунен механизъм. Сега установяват, че именно този комплекс, който е част от имунната система, има връзка с т. нар. цитокинова буря, която води до тежка дихателна недостатъчност при някои пациенти с COVID-19. Освен в имунната система, сложният белтъчен комплекс може да се активира и в алвеолните клетки на белия дроб, което води до усложненията, обясни ученият. Проучванията за възможностите да ѝ се въздейства продължават.

Съгласно изследване на учени от университета "Бъркли", инфламазома NLRP3 по същество е имунен механизъм - той отговаря за откриването на потенциална заплаха за организма и отключва възпалителна реакция. Комплексът може да бъде "изключен" чрез отнемане на малки количества молекулно вещество в рамките на процес на деацетилиране.